Vyšlo nám to!!!
Začínáme 1. ledna 2013 a končíme 30. června 2014. Ředitelka Základní školy ve Lhotě pod Libčany v loňském školním roce využila kolové výzvy Krajského úřadu Královéhradeckého kraje a tím, že podala žádost, se jí podařilo získat finanční prostředky z Evropského grantu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Grant je určen pro všechny žáky základní školy, veškeré aktivity projektu budou financovány z Evropského grantu a děti je mají zcela zdarma.
Úcta k práci a šikovnosti, hrdost na to, co umím. Hlavní myšlenkou projektu je prostřednictvím starých lidových řemesel rozvíjet manuální zručnost našich žáků a oživit jejich vztah k tradicím. Dnešní děti ztrácejí zručnost a dovednost. Proto vznikl nápad připravit pro žáky programy, které by je s řemesly prakticky seznámily. Žáci se při práci mnoho naučí - získají informace o řemesle, poznají potřeby řemeslníků, jejich pracovní nástroje a pomůcky, seznámí se s vlastnostmi materiálu, procvičí si jemnou motoriku, rozvinou manuální zručnost, trpělivost, naučí se estetickému vnímání, zapojí fantazii a radují se z finálního výrobku. Řemesla si vyzkouší v praxi a pochopí, kolik úsilí musí člověk vynaložit, pro výrobu konečného výrobku. Tím si uvědomí hodnotu výrobku a lidské práce vůbec, zároveň si budou vážit nejen práce své, ale i práce ostatních. Využití práce s přírodními materiály může vést k přípravě na jejich budoucí pracovní uplatnění v životě. Pro dnešní žáky je ovšem neméně důležitá práce s výpočetní technikou. Proto budou v rámci programu využity počítače s výukovým SW. Moderní programy spolu s digitální audiovizuální a interaktivní technikou propojené s činnostní prací s interaktivní tabulí, umožní přenést znalosti získané v řemeslných dílnách i do hodin vlastivědy, přírodovědy a ostatních přírodovědných předmětů 1. stupně ZŠ. Zde využijí různých encyklopedií, internetu, filmů, ve kterých se seznámí nejenom s řemeslem jako takovým, ale i s jeho historií. Z prvouky, vlastivědy a přírodovědy získajíi poznatky o přírodních materiálech, jejich využití v minulosti a v současnosti. Neméně důležité je naučit žáky, že počítač není jen hračka, kterou využívají ke krácení volného času - převážně ke hraní počítačových her. V rámci projektu by se měli naučit, že počítač je i důležitou pracovní pomůckou, která jim může pomoci při přípravě do školy. Ukázat jim, že čas trávený u počítače mohou využívat efektivněji.
Projekt je rozdělen na dvě části:
Jednotlivé aktivity projektu:
ve školním roce 2012 - 2013 se budou konat exkurze:
ve školním roce 2013 - 2014 se budou konat exkurze:
žáci se zúčastní:
Výstupem projektu:
Co získáme?
veškerý spotřební materiál na výtvarné dílny – keramická hlína, glazury, engoby, špachtle, oblázky, pedig…
Název pozice |
Jméno a příjmení |
---|---|
Manažer projektu |
Mgr. Romana Jeřábková |
Finanční manažer |
Bc. Petra Prokopová |
Metodik |
Mgr. Stanislava Franková |
Technicko-grafický odborník |
Radim Cvrček |
Lektor 1 |
Květa Gabesamová |
Lektor 2 |
vyloučen z projektové žádosti, nepodpořen projektovou komisí |
Lektor 3 |
Mgr. Vlastimila Nepplová |
Lektor 4 |
Mgr. Alice Mullerová |
Na základě her, exkurzí, diskuzí, přednášek a ukázek žáci poznají různé obory lidské činnosti, jejich výsledky, význam pro ostatní lidi a najdou možnost, jak šetrně přistupovat ke svému životnímu prostředí a vážit si řemesla. Budou mít k dispozici nejenom různé materiály, výtvarné pomůcky a zařízení, ale i výukové programy a filmy z vybraných řemesel pro výuku prvouky, vlastivědy a přírodovědy, encyklopedie a internet. Budou moci experimentovat, hledat nové způsoby a řešení a zapojovat se do diskuze, pracovat ve dvojicích či v malých skupinkách.
Žáci poznají život našich předků v pravěku, v době kamenné, bronzové a železné (jak lidé rozdělávali oheň, jak získávali obživu, jak se oblékali nebo jak vyráběli a používali zbraně) a potřebnost živé a neživé přírody pro člověka a využití řemesel v jednotlivých krajích naší republiky. Budou moci experimentovat, hledat nové způsoby řešení a zapojovat se do diskuze.
Pro dnešní žáky je ovšem neméně důležitá práce s výpočetní technikou. Proto budou v rámci programu využity počítače s výukovým SW. Moderní programy spolu s digitální audiovizuální a interaktivní technikou propojené s činnostní prací s interaktivní tabulí, umožní přenést znalosti získané v řemeslných dílnách i do ostatních přírodovědných předmětů 1. stupně ZŠ.
V rámci projektu bude vydána metodika s výukovým a metodickým materiálem doplněna pracovními listy pro výuku prvouky, přírodovědy a vlastivědy se zaměřením na řemesla. Na závěr budou s využitím interaktivní tabule zpracovány závěrečné testy k jednotlivým řemeslům (ke každému řemeslu jeden test, tj. celkem 5 testů). Metodika poslouží pro výuku těchto předmětů i v dalších letech a její součástí bude i popis hudebního pásma „Řemesla v lidové písni“.
Je vybráno pět jednoduchých řemesel, kde pod vedením zkušených lektorů žáci budou vytvářet díla různě zaměřená a učit se zručnosti, tvořivosti, poznají různé materiály… Výtvarné dílny budou probíhat 1x za 14 dní až 3 týdny v odpoledních hodinách v tříhodinových blocích, tj. každé řemeslo bude realizováno 4 x 3 hodiny - celkem 12 hodin.
Úvodem budou žáci seznámeni s řemeslem, s jeho historií a možnostmi využití. Zhlédnou krátkou audiovizuální ukázku (film) o probíraném řemesle. V další části se budou věnovat vlastní tvorbě.
Při práci se mnoho naučí - získají informace o řemesle - výskytu, jeho vniku, historii, jeho využití v minulosti a současnosti, poznají pracovní pomůcky a nástroje řemeslníků, seznámí se s vlastnostmi materiálu, procvičí si jemnou motoriku, rozvinou manuální zručnost, naučí se estetickému vnímání, zapojí fantazii a radují se z finálního výrobku. Řemesla si vyzkouší v praxi a pochopí, kolik úsilí musí člověk vynaložit, pro výrobu konečného výrobku. Tím si uvědomí hodnotu výrobku a lidské práce vůbec, zároveň si budou vážit nejen práce své, ale i práce ostatních. Využití práce s přírodními materiály může vést k přípravě na jejich budoucí pracovní uplatnění v životě.
Ruční tkaní a předení
Tkaní na kartonu, ukázky práce s vřetenem, kolovratem, tkaní na stavu a rámu, předtkalcovské techniky.
Barvířství a plstění
Barvení rostlinami, plstění „zamokra“ i jehlou.
Drátování
Vyrobení závěsu do okna, drátování malé nádobky, výroba měděného šperku
Keramika
Miska točená na kruhu, perforovaná miska (k dopletení pedigem) se zdobeným dnem, tvarování z „ruky“.
Košíkářství
Výroba proutěné misky, výroba prostírání, dopletení keramické misky pedigem.
Podorlický skanzen Krňovice - 26.3. 2013
Lozice u Luže – s programem "Vlastnoručně vyrobený sýr" (1. část) - 25.4. 2013
Muzeum řemesel v Letohradě 25.6. 2013
Lozice u Luže – s programem "Od zrna k chlebu" - 2. část
Pekárna „U Boučků“ v Hradci Králové - 29.11., 6.12. a 13.12. 2013
Sklárny a muzeum Harrachov - 28.2. 2014
Muzeum východních Čech v Hradci Králové - 26.3. a 16.4. 2014
Ruční papírna a muzeum ve Velkých Losinách - 12.5. 2014
Týká se jenom žáků 3. - 5. ročníku, za účelem vytvoření audiovizuálních materiálů a brožury. Bude probíhat 1x za 14 dni až tři týdny od konce dubna 2013 do konce projektu po vyučování v rozsahu 2 x 45 min., celkem je naplánováno 24 setkání.
Žáci 3. - 5. ročníků budou vytvářet vlastní výukový audiovizuální materiál "Řemesla a lidové techniky", zpracovaný ze získaných videozáznamů a digitálních fotografií z projektu, kde hlavními hrdiny budou sami žáci, přitom využijí program windows movie-maker, který je součástí SW MS Office, při psaní textů a vyhledávání informací na internetu získají základy ve Wordu a naučí se jednoduše zpracovávat fotografie a videa. Poznají tak práci ve skupině a naučí se ohleduplnosti a toleranci, komunikaci a spolupráci. Současně budou vytvářet i brožuru pod názvem "Řemesla a lidové techniky", doplněnou a obohacenou fotogalerií vlastní tvorby žáků. Při vytváření brožury žáci využijí nejenom poznatky z encyklopedií, internetu, ale na základě svých znalostí a dovedností pochycených z předešlých exkurzí, besed a muzeí i společně sepíší základní informace o jednotlivých řemeslech (i žáci 1.-2. ročníku).
5-ti denní environmentální pobyt proběhne ve školním roce 2012-2013. Žáci se zúčastní výukového programu "Člověk a jeho svět na venkově". V tomto okruhu se zaměříme na tradice, hodnoty a zvyklosti venkova v souvislosti s trvale udržitelným způsobem života. Většina programů má výraznou praktickou část, ať již řemeslnou, taneční či pohybovou a z mnohých si děti odnesou malý výtvor. Ve školní výuce mohou programy doplnit v prvouce, přírodovědě nebo v hudební, pracovní a výtvarné výchově: život včel, od ovce ke klobouku, hospodářská zvířata, není nitka jako nitka, stará řemesla v lidové písni, obilí a pečení chleba a jiné. (Plán může být dle možností upraven). Z každého dne, který žáci v rámci environmentálního pobytu prožijí a ze získaných digitálních fotografií, vytvoří průběh celého dne s popisem činnosti s prvky koláže.
Fotogalerie:
1. den: fotogalerie
2. den: fotogalerie, úterní deníček
3. den: fotogalerie, videopohlednice 1. část, videopohlednice 2. část
4. den: fotogalerie
Hudební pásmo přibližuje dětem dnes už mnohdy zapomenutou práci. Písně ve spojení s pohybem a tancem přispívají ke kultivaci a koordinaci pohybů, k prohlubování rytmického cítění dětí a také k lepším vztahům ve skupině vrstevníků. Děti se při společné tvořivé činnosti zbavují ostychu, uvolňují napětí a odbourávají stres. Žáci si prohloubí učivo z hudební výchovy pomocí říkadel, písní a pohybových aktivit, ve kterých se odráží podíl lidské řemeslné práce.
Video zde
Žáci se také budou podílet na přípravě brožury "Řemesla a lidové techniky", která se doplní a obohatí fotografiemi vlastní tvorby žáků. Žáci ji vytvoří vlastními silami a ze získaných znalostí a dovedností z encyklopedií, filmů, internetu, exkurzí a řemeslných dílen sepíší povídání o starých řemeslech, jejich historii a využití...
červen 2014
Procházka projektem - audiovizuální shrnutí zde
01. Drátování zde
02. Košíkářství zde
03. Keramika zde
04. Výroba skla zde
05. Zpracování lnu zde
06. Malování na hedvábí zde
07. Zpracování vlny zde
08. Upečeme si chleba zde
09. Papírenství zde
10. Chov zvířat zde
11. Výroba sýru a tvarohu zde
1 hodina | 07:40 - 08:25 |
2 hodina | 08:35 - 09:20 |
3 hodina | 09:40 - 10:25 |
4 hodina | 10:35 - 11:20 |
5 hodina | 11:30 - 12:15 |
6 hodina | 12:25 - 13:10 |
Základní škola
Mateřská škola
Jídelna
Družina
Projekty
Kontakty
Přístupnost